Organizace svatby je připravená a svatební program startuje. Jenže tchyně i maminka přinesly dort jako dárek. Hosté někde bloudí a kdosi jako překvapení vypustil hejno bílých holubů, kteří se pustili do občerstvení… Dobře, nebudeme vás strašit zbytečně, ale pro jistotu si přečtěte několik tipů na informace pro svatebčany. Některé z pokynů pro svatební hosty pomohou zajistit hladký průběh svatby.
Organizace svatby rozhodně dává zabrat, ale k hladkému průběhu poté stačí kupodivu málo – zajistit, aby každý z hostů měl maximum možných informací o tom co se bude dít a kdy. Alternativně, aby věděl, kde tyto informace může kdykoliv získat.
Informace pro svatebčany pomůže předat svatební koordinátorka
Tak předně, svatební koordinátorka nemusí být zrovna profesionálka z oboru a dokonce to ani nemusí být žena. 🙂 Většinou to ovšem ženy jsou a tak budeme dále hovořit v ženském rodě. Nechcete-li z jakýchkoliv důvodů svěřit svoji svatbu do rukou profesionálů, požádejte o pomoc dobrou extrovertní kamarádku. Čím Vám může ušetřit trápení?
- Ochrání vás před nepříjemným překvapením
Její jméno svatebním hostům sdělíte dlouho před svatbou. Protože má přehled o tom, jak probíhá organizace svatby a jakou svatbu plánujete, může předat veškeré potřebné informace pro svatebčany. Případná překvapení, která pro vás hosté vymyslí také vhodně zakomponuje do svatebního programu. Jestliže chce někdo připravit překvapivý dort, bude vědět, jestli už někdo další „nepeče“. Stejně tak upraví čas únosu nevěsty, aby nekolidoval se svatebním focením. Pro vás zůstanou překvapení překvapeními a kromě toho budete mít i svatební fotky a „nehrozí vám“ dva svatební dorty. 🙂 - Nebudete muset řešit organizační dotazy
Ihned po uvítání svatebních hostů se v rámci organizace svatby představí a požádá všechny, aby se s veškerými dotazy obraceli na ni. Všechny informace pro svatebčany tak vycházejí od jediné osoby. Nehrozí tedy, že bude nevěsta nebo ženich zastavován s dotazem v kolik jede první odvoz ze svatby, kde jsou tady záchody a jestli se na trávník může i s dětmi.
Jaké pokyny pro svatební hosty byste měli předat před svatbou?
Spoustu pokynů je vhodné svatebním hostům předat již před svatbou. Můžete využít pozvánku na svatbu, svatební oznámení, svatební web a nebo obyčejný email. To nejdůležitější je samozřejmě datum svatby, místo konání a hodina. Další vhodné pokyny pro svatební hosty jsou:
- Co na sebe na svatbu
Na první pohled se může tato informace jevit jako zbytečná, ovšem pouze do chvíle, kdy máte odhodlání ladit svatbu do nějaké barvy, nebo stylu (boho styl, rustikální svatba a další). Stejně tak, pokud chcete dát hostům volnost ve formálnosti, informace o dress code se jim hodí. - Nocleh/odvoz ze svatby
Pokud počítáte s noclehem svatebčanů, informujte je dopředu. Stejně tak, pokud je nocleh k dispozici a mají si jej zařídit sami. Podobně postupujte, zajišťujete-li odvoz ze svatby. - Program (alespoň rámcový)
Je dobré předem vědět, kdy přibližně bude obřad, kdy se novomanželé fotí, kdy je focení společné, kdy je slavnostní svatební přípitek a další. Zejména, pokud se koná netradiční svatba, svatba v týdnu, mohou být tyto informace o svatebním programu a svatební harmonogramu k nezaplacení. Svatebního fotografa na místě očekává každý, svatební kameraman však některé hosty může překvapit. Někdy je šikovné se o něm zmínit předem. - Omezení areálu
Jsou areály, kde nesmí být psi, jsou areály, kde se nesmí házet konfety, prskat svatební prskavky nebo střílet ohňostroje. Taková omezení má třeba svatba na farmě. Personál Vám je na požádání sdělí a na vás už bude je pouze předat dále, ať se během dne nepřihodí nějaká nepříjemnost. Vůbec už nemluvíme o specifických akcích, jako je třeba svatba v lese. 🙂 - Informace o svatebních darech
Pokyny pro svatební hosty ohledně svatebních darů je vhodné předat dopředu, zejména pokud očekáváte netradiční dary (např. peníze jako svatební dar, nebo příspěvek na svatební cestu). I v případě tradičních darů poslouží dobře k tomu, aby se Vám nesešly tři mixéry a dva vysavače. 🙂 Optimální je s ohledem na překvapení řešit svatební dary a jejich „synchronizaci” přes svatební koordinátorku, některého z rodičů, nebo přes seznam svatebních darů.
Bonusovými informacemi, které se sice hostům hodí, ale dobře se bez nich obejdou můžou být například seznam svatebních hostů, případně kde zaparkovat.
Informace pro svatební hosty v průběhu svatby
Aby koordinátorka nebyla zavalena neustálými dotazy a mohla si svatbu také užít, je fajn ty nejdůležitější informace pro svatební hosty vyvěsit trvale na očích. Není jich mnoho, ale mohou ušetřit spousty opakovaných vysvětlování. Co je zapotřebí?
- Kdykoliv se dostat k programu
Optimální je svatební program vyvěsit na frekventovaném místě. Bar či toalety navštíví určitě každý z nich. Může mít mnoho podob – vč. těch netradičních, které se budou hodit k vaší svatbě. - Základní zázemí areálu
Tady jsme obvykle v klidu, protože veškeré důležité informace pro svatební hosty z této oblasti podá personál. Odškrtnout tento bod si nemůžeme snad jen v případě, kdy svatbu pořádáme někde na samotě v přírodě. Naštěstí máme opět svatební koordinátorku. - Odvoz
Telefonní číslo na řidiče rozvozu svatebčanů by mělo viset na stejně atraktivním místě jako visí program. Cesta domů častěji než z toalet vede od baru, takže my hlasujeme pro bar! 🙂 - Telefon na koordinátorku
Pro všechny případy a zádrhely je dobré vyvěsit také telefon na naší pomocnici.
Informační svatební vychytávky a tipy
Existuje více drobností, které Vám ulehčí organizaci a hostům zpříjemní program. Přes to, že je třeba je připravit dopředu, nejsou příliš náročné na čas a ušetří spoustu nervů. 🙂
Směrové cedule u cesty
Jede-li svatební kolona na samotu, nebo do nepřehledné odbočky, pomozte svatebním hostům dorazit na správné místo svatební cedulí. Přímo na místě svatby může informace pro svatebčany spolehlivě předat také svatební rozcestník, který ukáže, kterým směrem co kde leží. 🙂
Vyvěšený program
Vyvěšený program je základ (tedy v případě, že nějaký ten program na svatbě vůbec organizujeme :-)). Volit můžeme všelijaká provedení, ale je důležité, aby byl přístupný všem hostům (nejen těm s připojením na internet).
Kolíčky se jmény místo vývazku
Zatímco ženich se svatební korsáží bude ihned k poznání, svatební vývazky jsou tradice, ale s trochou kreativity je můžete nahradit vlastním umem ozdobenými kolíčky s křestními jmény, nebo jiným provedením svatebních jmenovek. Bude to netradiční a zároveň usnadníte hostům vzájemné seznamování.
Zasedací pořádek
Zasedací pořádek na svatbě je základ, pokud hosty usazujete organizovaně ke stolu (ostatně pokud si objednáváte catering na svatbu, profíci budou chtít dopředu znát rozmístění stolů) . Fantazii při provedení jmenovek se meze nekladou(například svatební fotografie) a nikdo z hostů nemusí vzpomínat na svatební etiketu, aby se správně posadil.
Cedulky u her a aktivit
Patří tohle k nám, nebo ne? Nebojte se označit místa, kde se na vaší svatbě mohou hosté bavit spolu s výzvou co mají dělat. Fotokoutek na svatbu nepotřebuje vysvětlivky, zatímco pro svatební strom se vyplatí přidat trochu fotografií. Zároveň označte i ta, kterých se nemají bez pokynů ani dotknout. 🙂 Takovým je třeba svatební tombola.
Informace o pití na baru
Na některých svatbách je některý nadstandardní alkohol hrazen hosty zvlášť. Jste-li ohledně placení alkoholu na svatbě v této situaci, doporučujeme informaci zveřejnit u baru a požádat barmany, aby ji hostům při první objednávce sdělili.
Informací zkrátka není nikdy dost. 🙂